کد مطلب:29360 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:87

دعاهای وی در درود فرستادن بر پیامبر خدا












4353. امام علی علیه السلام - در درود فرستادن بر پیامبرصلی الله علیه وآله -:بار خدایا! به عدل خود، نصیب او را به او ببخش و به احسان خود، خیر بسیار بدو پاداش ده.

بار خدایا! بنای [ همه ] او را برتر و بلندتر از بنای بنیانگذاران قرار ده و در پیش خود، از او پذیرایی سرشار كن و جایگاهش را در نزدت شرافت بخش. به او وسیله[ ی قربت ] ببخش وفضیلت و بلندْ رتبگی را به او عنایت كن و ما را بدون سرافكندگی، یا پشیمانی،یا رو گردانی از حق و یا پیمان شكنی، نه گم راه و نه گم راه كننده و نه مردود در آزمایش، در گروه او محشور فرما.[1].

4354. امام علی علیه السلام:بار خدایا! ای گسترنده زمین ها و برپا دارنده آسمان ها و سرشتنده دل های خوش بخت و بدبخت بر فطرتشان! شریف ترین درودها و روزافزون ترین بركاتت را بر محمّد، بنده و پیامبر خود، نثار كن كه خاتم پیامبران پیشین و گشاینده درهای بسته است. اعلان كننده حق با برهان، دفع كننده هیجان باطل ها و درهم كوبنده جولان گم راهی هاست.

بار رسالت را به دوش كشید، به انجام دادن فرمانت گردن نهاد و در راه خشنودی ات كوشید و از اقدامی فروگذار نكرد و در عزمی سستی نورزید. وحیَت را به گوش گرفت و به عهدت وفا كرد. در راه اجرای فرمانت قدم زد تا آن كه نور دین را در دل جویندگان، شعله ور و راه را برای گمشدگان، روشن ساخت و دل ها پس از فرو رفتن در فتنه و گناه، به وسیله او هدایت شدند، و نشانه های روشن و احكام نورانی را به پا داشت.

او امین مورد اعتماد و خزانه دار دانش و اسرار تو بود. او، گواه تو در روز قیامت و برانگیخته تو به حق و فرستاده ات به سوی مردم است.

بار خدایا! در سایه لطف خود، جایگاهی برای او بگستران و از فضل خود، خیر فراوانی نصیبش فرما.

بار خدایا! بنای او را از بنای دیگر بنا كنندگان، بلندتر و برتر گردان و منزلت او را در پیش خود، گرامی دار؛ نورش را كامل فرما، و در مقابل این كه او را به پیامبری مبعوث كردی، به او قبولی شهادت و پسندیدگی گفتار و داشتن منطقی عادلانه و روشی جدا كننده [ بین حق و باطل ] را پاداش ده.

بار خدایا! بین ما و او را در آن جا كه زندگی خوشگوار، نعمت پایدار، آرزوهای دل نشین، لذّت های خواستنی، زندگی پرگشایش، نهایت آرامش و برخورداری از تحفه های كرامت است، جمع فرما.[2].

4355. امام علی علیه السلام:سپاسْ خدای را كه پروردگار جهانیان است، و درود بر نیكوترینِ فرستادگان، محمّد بن عبد اللَّه، برگزیده ای كه گشودن و بستن كارها به دست اوست.

بار خدایا! محمدصلی الله علیه وآله را به یاد نیكو و حوضی كه [ همگان ] بدان درآیند، ویژه ساز.

بار خدایا! به محمّد - كه درود تو بر او و خاندانش باد -، وسیله و بلند مرتبگی و فضیلت عنایت كن و محبّتش را در دل برگزیدگان و درجه اش را در علّیین و كرامتش را در بین مقرّبان قرار ده.

بار خدایا! به محمّد - كه درود تو بر او و خاندانش باد -، از هر كرامتی برترینِ آن را و از هر نعمتی گسترده ترین آن را و از هر بخششی فراوان ترین آن را و از هر گشایشی با طراوت ترین آن را و از هر بهره ای سرشارترین آن را عنایت فرما، تا هیچ كدام از بندگانت، جایگاه نزدیك تر از او و در پیشگاهت بلند مرتبه تر و یاد شدنی تر از او و حقدارتر بر تو و پُر وسیله تر از محمّدصلی الله علیه وآله نباشد؛ همو كه پیشوا، رهبر و فراخوان به خوبی و بركت بر همه بندگان و شهرها و رحمت بر جهانیان است.

بار خدایا! بین ما و بین محمّد - كه درود تو بر او و خاندانش باد - در آن جا كه زندگی آرام بخش، خُنكی روح، ثبات نعمت، خواست جان ها، كامیابی شهوت ها، لذّت نعمت ها، امید فضیلت، دیدن آرامش، شرافت كرامت، چشمْ روشنی، نعمت های باطراوت و شادابی ای بی شباهت به شادابی دنیاست، گرد آور.

گواهی می دهیم كه او رسالت را ابلاغ كرد، خیرخواهی را به جای آورد، برای امّتْ تلاش كرد، برای تو آزار دید، در راهت كوشش كرد و بندگی ات نمود تا آن كه مرگ او فرا رسید. پس درود خداوند بر او و خاندان پسندیده اش باد!

بار خدایا! پروردگار شهرِ با حُرمت! پروردگار رُكن و مقام! پروردگار مَشعرالحرام! پروردگار [ سرزمین های ] غیر حَرم و حرم! سلام ما را به روح محمدصلی الله علیه وآله، برسان.

بار خدایا! بر فرشتگان مقرّبت و بر همه پیامبران و رسولانت درود فرست.

بار خدایا! بر نگهبانان با كرامتِ نویسنده و بر مؤمنان اهل اطاعتت در آسمان های هفتگانه و زمین های هفتگانه، درود فرست.[3].









    1. نهج البلاغة:خطبه 106، بحار الأنوار:93/381/16.
    2. نهج البلاغة:خطبه 72، الغارات:159/1، بحار الأنوار:43/83/94.
    3. تهذیب الأحكام:239/83/3، مصباح المتهجّد:557، الإقبال:320/1.